دماسنج_میله_ای

دماسنج میله ای

دماسنج میله ای یا نفوذی، در دسته ی ترمومتر تماسی قرار می گیرد. عملکرد این نوع دماسنج به این صورت است که برای اندازه گیری دما میله ای به داخل جسم فرستاده می شود و دمای آن را نمایش می دهد. معمولا مایع درون مخزن الکل یا جیوه است. دماسنج میله ای در صنایع غذایی، دارویی، دامپزشکی و در کل صنایعی که جامدات نرم تولید می کنند کاربرد دارد. و طول میله آن در انواع مختلف متفاوت است. این دماسنج معمولا از واحد سانتی گراد استفاده می کند اما در برخی موارد می توان واحد اندازه گیری فارنهایت آن را نیز پیدا کرد. این محصول با نام های دماسنج میله ای جیوه ای، تماسی جیوه ای، شیشه ای جیوه ای و نفوذی جیوه ای نیز استفاده می شود.

شکل ظاهری دماسنج میله ای

کاربرد دماسنج میله ای

این نوع دماسنج که از جنس شیشه شفاف می باشد را می توان برای اندازه گیری دمای انواع سیالات استفاده کرد. حتی به عنوان دماسنج آکواریوم به دلیل ضد آب بودن آن نیز کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربرد های این دماسنج در اندازه گیری دما محیط است. در واقع نوعی دماسنج محیطی نیز محسوب می شود. به این نکته نیز باید توجه شود که جیوه فلزی در دمای محیط به شکل مایع است و جزو مواد سمی قرار داد. استنشاق آن بسیار کار مضری است بنابراین در استفاده از آن مراقب باشید.

دماسنج میله ای را قبل از استفاده به طور کامل بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه ترک خوردگی یا آسیب دیدگی جزئی، دیگر از آن استفاده نکنید چرا که عمر خود را سپری کرده و دیگر قابل استفاده نیست.

عملکرد دماسنج نفوذی

عملکرد آن به این صورت است که در قسمت پایینی آن از مایع جیوه یا الکل تشکیل شده است. و در هنگام افزایش یا کاهش حرارت این مایع در امتداد بدنه لوله جابجا می شود و با استفاده از درجه کناری آن می توان اندازه دما را مشاهده کرد. بهتر است قبل از اندازه گیری دما آن را کاملا تکان دهید تا عملکرد دقیق تری داشته باشد. برای خواندن عدد روی دماسنج نیز آن را دقیقا روبه روی خود نگه دارید و آن را بچرخانید تا هنگامی که ستون جیوه نمایان شود. سپس عدد نشان داده شده را به عنوان دمای اندازه گیری شده استفاده کنید.

انواع دماسنج میله ای

  • tp101

یکی از پر مصرف ترین نوع این محصول تیپ tp101 است. از آن به منظور اندازه گیری دمای مایعات در صنعت استفاده می کنند. علاوه بر این در مصارف خانگی نیز دیده شده است. معمولا برای اندازه گیری دمای آب جوش یا حتی غذا استفاده می شود.

  • دیجیتال

نوع دیگر آن نیز مدل دیجیتال است.از مزیت استفاده از آن می توان به سنسور استیل ضد زنگ آن اشاره کرد. از این نوع نیز می توان در محیط آشپزخانه بهره برد

تفاوت دماسنج جیوه ای و الکلی؟

ترمومتر جیوه ای و الکلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. به این صورت که در دماسنج جیوه ای از جیوه و در دماسنج الکلی از الکل برای نشانگر دما استفاده می کنند. البته به دلیل اینکه جیوه یک مایع سمی است و اگر دماسنج شکسته شود، خروج جیوه امکان پذیر است، بیشتر از دماسنج الکلی استفاده می شود. به این نکته نیز توجه کنید که در صورت دور انداختن دماسنج جیوه ای آن را با زباله های معمولی مخلوط نکنید. چرا که دارای خواص سمی است و معمولا دور ریختن آن همراه با زباله های معمولی ایمن نیست. البته برای اندازه گیری های سریع بهتر است از دماسنج میله ای جیوه ای استفاده شود. چرا که سرعت پاسخ دهی و تغییر دمای آن بالاتر از دماسنج الکلی بوده است.

مزایا و معایب دماسنج نفوذی

مزایا

like

معایب 

‫4/5 (1 امتیاز )

سبد خرید

بستن (Esc)
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
چطور می تونم کمکتون کنم؟
Call Now Button

ورود

بستن (Esc)

سایدبار Scroll To Top